UITJEBOL MET PADDESTOELEN door Gerben Hellinga en Hans Plomp Uit: Soft Secrets nr. 50 Provided by The Intruder Mushroompower Er staan mannetjes op het land ze staan heel stil en hebben purperen manteltjes aan. E‚n pootje hebben ze allemaal en hun kopjes die zijn kaal zeg eens wie die mannetjes zijn die daar staan in de maneschijn? Gelukspaddestoel, vliegenzwam... (Duits kinderliedje) Wie een paddestoelengids openslaat vindt ongetwijfeld bij de vliegenzwam (amanita muscaria) de vermelding GIFTIG. Dat is een misleiding. Je kunt er inderdaad misselijk van worden, maar als die fase achter de rug is, is de werking van deze paddestoel, die als "toverkracht" voortleeft in talloze sprookjes en kinderliedjes, niet giftig, maar psychedelisch of, zoals we tegenwoordig zeggen, entheogeen. Die misleiding stamt, volgens een theorie, uit de tijd van de inquisitie toen miljoenen volkomen onschuldige mensen verbrand of gefolterd werden, o.a. omdat zij paddestoelen en entheogene kruiden hadden geplukt en gebruikt. Wat paddestoelen betreft wordt de mensheid in twee culturen verdeeld, mycofoob en mycofiel, oftewel in paddestoelenhaters en paddestoelen- liefhebbers. Nederland is duidelijk mycofoob. Er zijn hier maar heel weinig mensen die verstand hebben van paddestoelen. Behalve het uigebleekte champignonnetje worden hier nauwelijks paddestoelen gegeten. Maar vlak over de grens, in Duitsland, Belgi‰ en Frankrijk, zie je in het najaar overal mensen op zoek naar deze lekkernijen van bos en veld. In Frankrijk kun je in de groentewinkels allerlei soorten wilde en gekweekte paddestoelen kopen en kun je gevonden zwammetjes in de apotheek laten onderzoeken of ze eetbaar of giftig zijn. Berkebomen De vliegenzwam wordt helaas steeds schaarser in Nederland. Als je een plek vindt waar er veel groeien kun je wel een paar plukken, maar in principe moeten we heel voorzichtig en behoedzaam met deze bedreigde paddestoelensoort omgaan. Vertel daarom de paddestoel die je gaat plukken eerst waarom je dat gaat doen en bedank hem voor de ervaring die hij je gaat geven. Wie dit leest zal misschien denken dat dit sentimentele flauwekul is, maar als je eenmaal trippend op paddestoelen door de bossen hebt gezworven ga je daar anders over denken. Onder invloed van psilocybine kun je bv. zien dat bomen een eigen persoonlijkheid hebben en misschien zelfs een karakter, je ziet energiecircuits vlak onder de grond die de bomen, struiken en planten met elkaar verbinden en paddestoelen zenden een soort straling uit die je kunt voelen. Alle paddestoelen doen dat, maar de straling van de vliegenzwam is zo sterk dat je deze ook kunt voelen als je, zonder iets gebruikt te hebben, in het bos op zoek naar hem bent. In de regel moet je diep de bossen in gaan, ver buiten de wandelpaden. Als je van het pad af gaat, zie je aanvankelijk allerlei groene, blauwe en gelige dunne, bolle en platte paddestoelen. Maar geen vliegenzwam. Deze groeit graag in de buurt van berkebomen, maar weg van de mensen. Ongeveer een halve minuut voor je de eerste exemplaren zult vinden, kun je, als je geconcentreerd loopt te zoeken, de trillingen van de vliegenzwam voelen. Het effekt is moeilijk te beschrijven. Het is een heel ijl, "high" gevoel, zoals na een slokje champagne. Meteen daarna zie je de helder rode hoedjes met witte spikkels. De sjamanen in Skandinavi‰, Rusland en Siberi‰ aten nooit meer dan drie stuks, dus meer hoef je niet te plukken. Houd je daaraan. De paddestoelen staan, evenals onze bossen, onder zware druk. Soorten verdwijnen en de aantallen lopen jaarlijks terug. De kabouterpaddestoel was altijd heel geliefd bij scholieren op een boswandeling die er dan later op school een herfststukje van maakten. maar tegenwoordig is de vliegenzwam beschermd en is het verboden hem te plukken. Angst De kwaliteit van de vliegenzwam is onvoorspelbaar. Misschien is deze in de loop der jaren, zoals bij de bomen, achteruit gegaan. Vermoedelijk neemt de sterkte toe naarmate je meer naar het Noorden gaat. De vliegenzwam was in Skandinavi‰, Rusland en Siberi‰ algemeen bekend en bij sommige stammen in Siberi‰ nog altijd. De shamanen gebruikten het om in trance te gaan en contact te maken met de geestenwereld en om te reizen in ruimte en tijd. Het werd, in kleinere hoeveelheden, bij feestelijke gelegenheden gebruikt en, samen met zweethutkuren en kruidenthee, toegepast bij allerlei ziektes. De vliegenzwam maakt de gebruiker vrolijk en spraakzaam, maar werkt ook als waarheidsserum. Onderdrukte zaken kunnen naar boven komen. Daarom moet iedereen, die zich er op een psychonautische wijze mee bezig wil gaan houden, er zeker van zijn dat hij of zij daar klaar voor is. Als je werkelijk goede resultaten wilt boeken in je psychonautisch zelfonderzoek moet je je kunnen houden aan enkele basisafspraken en voorwaarden. In ons boekje Uit Je Bol gaan we daar dieper op in. In het kort komt het er op neer dat je een bewustzijnsverruimend middel alleen moet gebruiken als je je goed voelt en niet als je rondloopt met kleine of grote psychische problemen. Ook wie stevig in zijn schoenen staat kan onder de invloed van zulke stoffen geconfronteerd worden met onderdrukte zaken en angsten. Ieder mens heeft nu eenmaal een donkere schaduwzijde waar hij zich van afwendt; daar kun je op een psychonautisch zelfonderzoek mee te maken krijgen. De eerste regel is daarom: wees niet bang om bang te zijn. Als je van te voren weet dat je bang kunt worden en je dat inprent, is de verrassing kleiner als de angst komt. Vervolgens ga je dan je angst en jezelf onder de invloed van die angst, evenals de oorzaak ervan, "bestuderen". Je kijkt ernaar zoals je naar iets kijkt dat je interesseert: afstandelijk. De angst zal dan vanzelf verminderen of verdwijnen. Personen die op een trip, van wat voor middel dan ook, in een psychotische angst blijven steken en hulp nodig hebben, hebben de vergissing gemaakt dat ze, door de confrontatie met iets in zichzelf dat ze niet kenden, het gevoel kregen de controle over zichzelf te verliezen, waardoor ze ook werkelijk de controle kwijt raakten. Maar als je er op voorbereid bent dat je bang kunt worden, kun je, ook als je bang bent, in controle blijven. Dat wil zeggen dat zelfs in de diepste trance, in de wonderlijkste visioenen, ergens heel diep, heel ver weg, je bewustzijn op een klein pitje blijft branden dat jou eraan herinnert dat je, wat er ook gebeurt, op een trip bent, dat je iets hebt gebruikt, dat je niet gek bent geworden, dat het straks weer afgelopen zal zijn, dat, wat je nu meemaakt, erbij hoort en vanzelf weer over zal gaan. Met de vliegenzwam hebben wij zulke vergaande ervaringen nooit gehad, maar dat betekent niet dat anderen dat niet kan overkomen. Inwijding Als je de gevonden paddestoelen hebt bedankt, pluk je alleen de hoed en laat je de steel staan. Zo spaar je het mycelium of wortelstelsel, waardoor de vliegenzwam het volgend seizoen weer op die plaats kan groeien. Je kunt de paddestoel op verschillende manieren gebruiken. Goed gedroogd kun je hem eten en zelfs roken in een pijp. Je kunt er soep van maken, of thee. Maar het drogen is noet zo gemakkelijk omdat er vaak wormpjes in de zwam zitten en als de paddestoel oud is, wordt hij tijdens het droogproces tot pap. Drogen in de herfstzon is het beste, maar die is vaak schaars. Je kunt ook in het bos een verse, hele hoed opknabbelen. Daar kun je misselijk van worden, maar dat hoort erbij, net als de angst. Die misselijkheid kan ook angst veroorzaken. "Heb ik wel de goeie paddestoel gegeten?" ga je dan denken. Je angst en onzekerheid worden groter, je misselijkheid ook. Je begint te zweten, je moet kakken, je weet zeker dat je eraan gaat... Wilde paddestoelen zoeken en gebruiken is geen kleinigheid. Er zijn amanitasoorten die wel degelijk heel giftig zijn. Paddestoelen zijn dan ook een entheogeen inwijdingsmiddel waarin je zelf moet worden ingewijd. Je inwijding begint met te leren hoe ze eruit zien. Nu er geen kruidenvrouwtjes meer zijn moeten we dat leren van mycofielen die de vliegenzwam goed kennen. De sjamanen aten drie stuks, mar bleven daarna lange tijd high, omdat ze hun urine weer opdronken. De eerste drie keer dat je na het innemen pist zit de werkzame stof muscinol nog onveranderd in je urine. Rendieren zijn dol op pis van vliegenzwamgebruikers, daarom zien we we altijd in gezelschap van de kerstman, die een hedendaagse incarnatie van de germaanse god Wodan is en in zijn roodwitte kostuum tevens de geest van de vliegenzwam symboliseert. De vliegenzwam staat er om bekend dat je ervan gaat dansen en zingen. Als de trip eenmaal op gang komt, word je op een spirituele manier vrolijk. Let vooral op de natuur om je heen die ongebruikelijk helder en sprankelend wordt. Het kan zijn dat je kleine voorwerpen groot ziet. Probeer ook eens het volgende: ga zitten op een plek die je bevalt en sluit je ogen. Laat je meedrijven met je gedachten. Als het eng wordt kun je altijd je ogen weer openen, maar wees niet bang en laat je meedrijven. Het kan zijn dat je een reis maakt door ruimte en tijd. Het lijkt sterk op een droom, maar je slaapt niet. Het is als in een film, maar je zit er zelf in. Het lijkt ons niet onwaarschijnlijk dat dit reizen door ruimte en tijd geoefend kan worden. Wij hebben we wel ervaringen mee, maar die waren spontaan. Pokhara Veel interessanter en werkzamer dan de vliegenzwam is de algemeen voorkomende psilocybine. Laat daarom de bedreigde kaboutervriend rustig staan en wend je voor je psychonautisch onderzoek tot de kaalkopjes. Het is een wonderlijk feit, eigenlijk een raadsel, dat de werking van de vliegenzwam al duizenden jaren bekend is in Europa, terwijl de werking van het overal voorkomende kaalkopje onbekend was. Dat moet haast wel met de afmetingen van dit paddestoeltje te maken hebben. Het is nl. piepklein, ongeveer 2 centimeter hoog en daarom blijkbaar altijd over het hoofd gezien. In andere werelddelen komen varianten van de psilofamilie voor die veel groter zijn. Die speelden in de cultuur van de inheemse bevolking vaak wel een belangrijke rol. Hoewel ook niet altijd. Rondom het meer van Pokhara in Nepal groeien bv. heerlijke entheogene paddestoeltjes. 's Ochtends komen de kinderen langs de hotels en pensionnetjes en bieden de ontbijtende reizigers mandjes met paddestoelen aan. Die smaken heerlijk in een omeletje, de werking is sterk, maar absoluut niet bedreigend. De plaatselijke bevolking is pas dertig jaar geleden door een Franse reiziger op de eigenschappen van deze paddestoelen gewezen en gebruikt deze zelf niet. In Mexico daarentegen bestaat er onder de Indianen een paddestoelencultus, compleet met rituelen en een eigen mythologie. Donkerpaars In ons land komen drie soorten psilo voor, allemaal even klein. Het mestkaalkopje (psilocybe coprophila, letterlijk vertaald: kaalkoppige poepvriend) groeit op mest of sterk bemeste grond, bv. op velden waar paarden of schapen grazen. Het zandkaalkopje (psilocybe montana) komt voor op zandige bos- en heidegrond, terwijl je het puntig kaalkopje (psilocybe semilanceata) kunt vinden in wegbermen, weilanden en plantsoenen. Voor het kaalkopje geldt hetzelfde als voor de vliegenzwam: je moet het paddestoeltje leren herkennen op aanwijzingen van iemand die er verstand van heeft. Er zijn talrijke kleine paddestoeltjes die op het kaalkopje lijken, daar kun je je heel gemakkelijk in vergissen. Nu zijn er maar weinig dodelijke paddestoelensoorten, maar je kunt van een verkeerde paddestoel wel behoorlijk beroerd zijn. Als ze gedroogd zijn, kun je de kaalkopjes overigens altijd aan de onderkant herkennen die dan donkerpaars is geworden. De ontdekking van de entheogene werking van het Europese kaalkopje is gedaan in Wales in de jaren zestig. Sindsdien vinden daar ieder jaar grote oogstfeesten plaats, waar duizenden psychonauten in de bossen bijeenkomen en gezamenlijk uit hun bol gaan. Ook in Frankrijk zijn er veel psilokenners. Het beroemde Parc Monceau in Parijs staat erom bekend dat daar psilo kan worden gevonden. Vergissing Vlak voor de Tweede Wereldoorlog ontdekten Valentina en Gordon Wasson, die samen een onderzoek deden naar de vliegenzwam, dat Mexicaanse Indianen al duizenden jaren lang magische paddestoelen gebruikten om te communiceren met hun goden, met de geesten van hun voorouders of met andere, niet zichtbare wezens. Heel weinig Westerlingen hadden ooit de magische werking van deze paddestoelen ervaren. Onder de moedigen die aan zo'n Indiaans ritueel deelnamen waren de Franse schrijver Antonin Artaud, de ethnobotanicus Richard Evans Schultes en de Wassons. Deze laatsten noemden de paddestoelen die zij hadden gebruikt psilocybe cubensis. Blijkbaar is een verlichte mycofiel daarna ook eens de Europese leden van de psilofamilie gaan uitproberen en zo is het kaalkopje ontdekt. Het grappige is nu dat deze ontdekking eigenlijk het gevolg was van een kleine wetenschappelijke vergissing, later bleek namelijk dat de Mexicaanse toverpaddestoel g‚‚n psilocybe is, maar een stropharia. Hij heet nu dan ook officieel stropharia cubensis. Misschien loont het dus de moeite nu ook eens de inheemse stropharia-varianten nauwkeuriger op hun eigenschappen te gaan onderzoeken. Ze staan niet als giftig te boek in de gidsen. Voor mycofiele psychonauten is hier een taak weggelegd. Kenners van entheogene paddestoelen zeggen dat deze vergissing een typerend voorbeeld is van "mushroompower". De geest, die in de magische paddestoelen schuilt, maakt gebruik van de menselijke geest om zich over de wereld te verbreiden en zag kans om via de vergissing van de Wassons van Amerika naar Europa over te springen. Kweken In Soft Secrets 47 beschreven wij de theorie van de Amerikaanse geleerde en psychonaut Terence McKenna die zegt dat de psilofamilie van kosmische oorsprong is. De sporen zouden door het heelal zweven op zoek naar planeten met een biotoop, waarin zij zich kunnen ontwikkelen. Daar worden ze geplukt door hongerige inwoners, die er vervolgens van gaan trippen. Dit veroorzaakt veranderingen in hun hersenaktiviteiten en zo komt het denken op gang. McKenna zegt dat de primitieve mens zich door het eten van magische paddestoelen en planten tot de homo sapiens heeft ontwikkeld. De moderne mens, die leeft in een technologische wereld zonder god of goden en het contact met de natuur verloren heeft, vindt met behulp van entheogene paddestoelen en planten die magische oerstaat in zichzelf terug. Mushroompower is op dit moment waarneembaar aan het toenemen. Er bestaan al verkooppunten voor Hollandse en Engelse psilo. In het hele land zijn er clubjes van zoekers en gebruikers. Er is een onbekend aantal thuiskwekers. De meesten maken daarbij gebruik van boeken om de nodige kennis op te doen. Het beste handboek op dit gebied heet: The Mushroomcultivator, a practical guide to growing mushrooms at home, door Paul Stamets en J.S. Clinton. Agarikon Press, Olympia, Washington, 1983. Dit boek is soms te vinden in tweedehands boekwinkels en op boekenmarkten, maar kan misschien gewoon in Amerika besteld worden. Hoge dosis Paddestoelen, en dan met name psilo, gaat het helemaal maken, het gebruik zal sterk toenemen. Laten we daarom eens duidelijk vaststellen wat je er wel en wat je er niet mee kunt doen. Na het innemen van een kleine hoeveelheid, 5 tot 10 stuks, ga je je vrolijk, donzig en vol liefde voelen, zoals met ecstacy. Je kunt dat ondersteunen met een flinke dosis spirulina, een prestatieverhogend natuurmiddel dat in de sportwereld veel gebruikt wordt. Je moet er geen alcohol bij drinken, dat breekt het effekt af en makt agressief of depressief. Toch is psilo, ondanks het feit dat je er vrolijk van wordt, geen partydrug. Het is niet geschikt om op lange termijn in kleine hoeveelheden gebruikt te worden om de eenvoudige reden dat er, behalve de werkzame entheogene stoffen, nog talloze andere stoffen in zitten die door je nieren gefilterd moeten worden. Je nieren moeten dus goed zijn. Het kan ook zijn dat je allergisch blijkt te zijn voor sommige bestanddelen. De psychonaut houdt daar bewust rekening mee. Het beste is om slechts af en toe te gebruiken, maar dan een hoge dosis die je heel ver weg brengt. Begin met 20 stuks en als dat goed valt ga je de volgende keer hoger naar 30, als je dat kunt ga je daarna eventueel nog hoger. Maar houd altijd de regel van soberheid in het oog. Als je werkelijk sober en verstandig met deze middelen kunt omgaan zullen je spirituele ervaringen het sterkst zijn. In de dagen v¢¢r het experiment kun je voorbereiden door biologisch te eten, eventueel ook vegetarisch, drank te laten staan, goed te slapen, een sauna te nemen. Neem ook extra vitamines of voedingssuplementen. Als je daar twee of drie dagen van te voren mee begint, ben je op de dag van het experiment schoon. Op die dag eet je alleen een ontbijt. Zes uur voor je gaat innemen eet je niets meer. Op die manier ben je maximaal receptief en zul je op je trip het verst komen. Deze aanwijzingen gelden trouwens voor alle psychonautische middelen. Liefde Psilo en de andere entheogene paddestoelen zijn een inwijdingsmiddel, dat wil zeggen dat ze de gebruiker in andere werelden binnen leiden. We beschreven al wat je in de natuur kunt waarnemen: je ziet de verborgen dingen achter de dingen, energiecircuits, het wezen van bomen, het aura van de bloemen, de straling van paddestoelen. Ook in de mensenwereld neem je andere werkelijkheden waar. Je ziet bv. in de mensen om je heen wie zij eigenlijk zouden willen zijn. Je ziet hun schijngestalten en verborgen kanten, maar ook hun grootsheid en hun schoonheid. Je gaat inzien dat alles in de natuur van waarde is en dat alles en iedereen met elkaar verbonden is door een energie die je eigenlijk alleen maar "liefde" kunt noemen. De geest van de paddestoel kan tegen je gaan praten en je iets gaan vertellen dat je blijkbaar moet weten. McKenna hoorde bv. voor het eerst over de kosmische herkomst van de psilo van die innerlijke stem. De geest van de paddestoel kan je ook bij de hand nemen en je meenemen naar je eigen geestelijke hebben en houwen en je confronteren met je schaduwkant. Maar juist in die moeilijke momenten kom je de belangrijke dingen te weten die je later, na je trip, kunt herkauwen en verwerken. Steeds weer zul je ontdekken dat dat wat alles verbindt, "liefde" is. Dit begrip, dat in alle godsdiensten aan de gelovigen geleerd wordt, is plotseling voelbaar voor je geworden. Ritueel Tijdens onze ervaringen met ayahuasca, die we beschreven in het vorige nummer, hebben wij geleerd dat een ritueel een heel belangrijke rol in je trip kan spelen. Het ritueel is dan de weg die je op je innerlijke reis aflegt. Dit begint al met de voorbereidingen. Zorg dat je lichamelijk fit bent. Je kunt je geestelijk voorbereiden door boeken over mushroompower en de paddestoelencultuur te lezen. Bv: 'Archaic Revival' of 'Food of the Gods', beiden van Terence McKenna, verkrijgbaar bij de American Bookshop in de Kalverstraat in Amsterdam. Daar vind je ook de nieuwste Amerikaanse boeken over entheogene middelen. Kies voor je trip een plek uit waar je je veilig voelt en niet gestoord kunt worden. Bepaal ook de tijd. Het daglicht maakt helderziende, de duisternis geeft visioenen. Het zonlicht confronteert je met jezelf en je omgeving. Je wilt communiceren en duidelijk maken wat je beweegt. In de duisternis, met kaarslicht, een houtvuur, de sterrenhemel, de maan, verandert de wereld om je heen en neemt alles magische vormen aan. Het kampvuur met je vrienden wordt een bijeenkomst van nomandische krijgers, je huiskamer met brandende kaarsen en wierook een tempel uit de oudheid, de mensen om je heen worden magi‰rs, tovenaressen en heksen. Bepaal dus van tevoren in welke richting je wilt gaan en neem de nodige maatregelen. Zorg dat er voldoende water, thee en vruchtensap aanwezig is, ook in het bos. Je moet veel drinken. Eventueel kun je dus je urine drie keer opnieuw gebruiken. Als je ondanks je voorbereidingen en het vasten, toch nog misselijk wordt, wat bij psilo eigenlijk niet voorkomt, kun je een paar droge kaakjes eten, of een snee droog brood. Bad trip Als je flink aan het trippen bent, kun je de werking intensiveren door te blowen, maar dan alleen p££r. Draai van tevoren joints van pure wiet of prepareer een schone pijp. Leg muziektapes of cd's klaar. Je zult merken dat niet alle muziek even goed zal klinken. Sommige muziek blijkt gekunsteld en wordt ontmaskerd. Wereldmuziek en etnische muziek is heel goed. Dansen en ritmisch bewegen stimuleren de trip, vooral als je in een groep dezelfde bewegingen maakt. Als je met meer mensen bent maak dan een kring waarin de energie kan circuleren. Afrikaanse dansritmes kunnen soms sterk hypnotisch werken, Indiaanse raga's, Tibetaanse zangen tempelmuziek zijn meditatief. Laat je door de muziek meevoeren tot je het gevoel hebt dat je los bent van jezelf. Steeds meer zul je kunnen vaststellen dat "liefde" de bron is van het leven en dat je zoiets bent als een druppel in een oceaan. Je ervaart de tijdloosheid van het leven en je voelt een diep genot dat je even mens mag zijn. Het wonderlijke is dat je, naarmate je verder in je trip komt, steeds dichter bij die centrale bron van liefde komt. Dat overkomt iedereen die onder de juiste condities met entheogene paddestoelen experimenteert, dus gezond is van lijf en geest en vrij van stress of depressie. Psilo is geen middel om te vluchten, maar een middel om te zoeken en te vinden. Als mensen 'bad trips' hebben, moeten ze de oorzaak bij zichzelf zoeken. Ze hadden die trip niet moeten ondernemen omdat ze er niet klaar voor waren. Overleg goed met jezelf wat je wilt en bereid je goed voor, dat kan de kwaliteit van een trip alleen maar verhogen. Een geslaagde trip is een diepgaande ervaring en je zult maanden nodig hebben om het te verwerken. Ga niet meteen weer aan de slag in je dagelijkse routine maar zorg dat je een paar vrije dagen hebt. Wacht met een nieuwe trip tot de herinnering aan de eerste vervaagd is. Short trip Tot nu toe hebben wij het woord god niet gebruikt maar entheogeen betekent eigenlijk: de god in jezelf. Voor de Indianen is de paddestoel een heilig middel dat hen met hun goden in contact brengt. Ook wij worden met de goden in contact gebracht, maar omdat we geen goden meer hebben weten we niet precieswat we daar mee maken. Maar het voelt aan, -daar kunnen we niet omheen-, als liefde, als goddelijke liefde. Hoe moeten we dat interpreteren? Zit die liefde in de paddestoel, in onszelf of in de werkelijkheid? Onder de invloed van de paddestoel beseffen we dat die liefde de werkelijkheid ¡s en dat je zelf deel bent van die werkelijkheid. Dat inzicht helpt je vervolgens om de verantwoordelijkheid over je leven in eigen handen te nemen en niet langer een slaaf te zijn van je gewoonten, je man of vrouw, je baan, je carriere, je ambities, je frustraties, depressies en ontevredenheid. Psilo is een shortcut naar een hogere werkelijkheid en de ervaringen die je daar opdoet, kun je verwerken in je bestaan. Wie op de hier beschreven manier met paddestoelen, en andere entheogene middelen, kan omgaan, zal daar veel baat bij hebben. Paddestoelen zijn geen spul om mee te spelen. Mushroompower kan een grote bijdrage aan de wereld leveren, maar als je er onverantwoordelijk mee omgaat, zal het tegen je keren. Als je het teveel en regelmatig gebruikt, wordt je opgefokt en speedy en gaan je nieren naar de kloten. Als je er geintjes mee uithaalt, het geeft aan mensen die er niet klaar voor zijn of die van niets weten, zul je gestraft worden. En onderschat dat niet, een vergissing is gauw gemaakt en een ongeluk zit in een klein hoekje. Als je probeert er rijk van te worden, zul je van je rijkdommen niet lang kunnen profiteren. Benader de paddestoelen met bescheidenheid en behandel hen met eerbied. Psilo is een sleutel tot wijsheid en geestelijke groei en kan ons helpen te overleven in deze chaotische tijd. Ook al is het maar twee centimeter groot.